keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

a) Millaisia ovat islamilaisuudessa kielletyt teot ja niihin liittyvät rangaistukset? Millainen käsitys islamissa on synnistä? Olemassaolon ongelmallisimpia kysymyksiä ovat synti ja pahuus maailmassa. Synnin arvellaan tulleen maailmaan Eevan ja sitten Aatamin kautta ja vaikuttaa ”perisyntinä” heidän kaikissa jälkeläisissään. Koraanin mukaan Aatami ja Eeva (Adam ja Hawa) saivat Paratiisin Jumalalta asuinpaikaksi, jossa heillä oli kaikkea hyvää yltäkylläisesti. Heitä varoitettiin lähestymästä vain yhtä puuta, jotteivät joutuisi onnettomuuteen. Saatana houkutteli heidät lankeamaan kiusaukseen ja menettämään autuaan olotilansa. Heidät karkotettiin Paratiisista ja tuotiin maahan elämään, kuolemaan, ja nousemaan viimein Viimeiselle Tuomiolle. Ymmärrettyään, mitä olivat tehneet, Aatami ja Eeva tunsivat häpeää, syyllisyyttä ja katumusta, rukoilivat Allahin armoa ja saivat anteeksi.

Koko perisynnin, periytyvän syyllisyyden käsite on vieras islamille. Ihmisen taipumus syntiin ei ole suurempi kuin hänen taipumuksensa hurskauteen ja hyvään. Synti on itse valittua ja hankittua, ei synnynnäistä, ei sisäänrakennettua; se on vältettävissä olevaa, ei väistämätöntä. Islamilaisuuden mukaan syntiä on mikä tahansa teko, ajatus tai tahto, joka 1) on tahallinen, 2) uhmaa Jumalan yksiselitteistä lakia 3) loukkaa Jumalan tai ihmisten oikeuksia 4) vahingoittaa sielua tai ruumista 5) suoritetaan toistuvasti, ja 6) on normaalisti vältettävissä (sillä islam ei kiellä ihmiseltä mitään, mitä ilman hän ei normaalisti voi elää; esim. alkoholin juominen on kiellettyä, koska se on vahingollista ihmiselle, eikä välttä- mätöntä. Sianlihan syöminen on kiellettyä samasta syystä, mutta nälkäkuoleman uhatessa, jos sianliha on ainoa saatavilla oleva ruoka, sen syöminen muuttuu sallituksi.) Lähde: www.islamtampere.com

b) Baba ja Amir kävivät keskustelua synnistä elokuvassa. ”Kun tapat miehen, varastat elämän. Varastat hänen vaimoltaan oikeuden aviomieheen, ryöstät hänen lapsiltaan isän. Kun kerrot valheen, varastat toiselta oikeuden totuuteen. Kun huijaat, varastat oikeuden rehellisyyteen. Mikään teko ei ole varastamista kurjempi.” Leijapoika s. 26. Keksikää jatkoa isän ja pojan keskustelulle varastamisesta. Miten Amir käytti hyväkseen tätä keskustelua myöhemmin? Millaiseen tapahtumasarjaan varastamisen lavastaminen johti?

c) Millaisia määritelmiä te löydätte synnille? Mitä te ajattelette synnin tarkoittavan? Mitä tarkoittaa suvaitsevaisuus? Uusi testamentti ja Vanhan testamentin kreikankielinen käännös käyttävät synnistä useimmiten sanaa, jonka alkukielinen merkitys on laajempi kuin mitä suomenkielisessä käännöksessä pystytään tuomaan esiin. Alkukielellä sana merkitsee erehdystä, tieltä eksymistä, maalin ohi ampumista ja jumalallisen lain rikkomista. Lähde: Wikipedia Amir ja Sohrab makoilivat hotellihuoneessa ja katselivat televisiosta ohjelmaa, jossa kaksi harmaapartaista turbaanipäistä pappismiestä otti vastaan oikeauskoisten puheluita ympäri maailmaa. Suomesta heille soitti Ayub-niminen mies, joka halusi tietää, joutuuko hänen teiniikäinen poikansa helvettiin, koska tämä piti lökäfarkkuja niin alhaalla, että hänen alushousunsa näkyivät. Mullahit pohtivat vastaustaan tovin ja tulivat lopulta siihen tulokseen, että poika joutuu helvettiin. Leijapoika s. 373-374

Koraanin lisäksi tärkeimpiä uskonnollisia tekstejä ovat nk. hadith-kokoelmat, jotka syntyivät profeetta Muhammadin kuoleman jälkeen 600- 800-luvuilla. Hadith tarkoittaa kertomusta. Niistä muodostuu profeetan sunna eli esimerkki kaikille muslimeille. Niihin pohjautuvat jotkut islamilaisen lain ja etiikan periaatteet. Lainoppineen mielipide (fatwa) Jos edellä mainituista lain lähteistä ei löydy suoraa ratkaisua johonkin lainopilliseen kysymykseen, voidaan kysyä oppineen mielipidettä. Tätä mielipidettä kutsutaan fatwaksi. Useissa maissa fatwan voivat antaa kaikki juristi-teologit, joissakin vain virallinen mufti eli fatwan antamiseen pätevöitynyt uskonoppinut. Kuka tahansa muslimi voi esittää oppineelle kysymyksen jostakin itseä askarruttavasta asiasta.

Tunnettu viimeaikainen fatwa koskee Washingtonissa sijaitsevan Yhdysvaltain korkeimman oikeuden sisäänkäynnin yläpuolella olevaa koristekuviota, johon on kuvattu muiden henkilöiden joukossa profeetta Muhammad. Esitettiin kysymys, että onko profeetta Muhammadin kuvaaminen sallittua, ja oppineelta vastaukseksi saatu fatwa hyväksyi asian. Nykyisin fatwaa voi kysyä myös Internetin välityksellä online-palvelusivuilla. Internetissä on julkaistu fatwa-kokoelmia ja monilla islamilaisilla keskustelusivuilla käydään keskustelua ajankohtaisista aiheista. Nuoria kiinnostavat erityisesti länsimaiseen nuorisokulttuuriin ja seksiin liittyvät kysymykset. Lähde: www.nba.fi

Close Bitnami banner
Bitnami